Lot Hulshof

 

 

 

 

 

© 2016 - LotHulshof.nl

 

 

--------Installaties en Mixed Media

--------Klik op de foto's voor een vergroting

 

mars3

 

mars2

 

mars1

 

 

De mars der mensjes is een houten installatie waarop een aantal marionetjes 'rondlopen'. De mensjes worden bewogen door machientjes terwijl de grond onder hen door draait. De mensjes zijn geheel passief in het wereldje dat ik om ze heen heb gebouwd. Het is een perspectief op de wereld die op verschillende manieren kan worden opgevat.

 

 

 

Mars der Mensjes

 

 

 

pop3

 

pop1

 

pop2

 

In eerste instantie heb deze pop gemaakt puur omdat ik graag een realistische pop wilde maken die op mij leek. Vervolgens ontdekte ik dat het effect dat zo'n pop heeft op zijn omgeving heel interessant kon zijn. Zo heb ik regelmatig met de pop in de tram gezeten of met haar door de stad gesjouwd. Waar ik ook met haar kwam, er ontstond direct een spel. Op de bovenstaande foto zit ze in een expositie in de oude kerk, waar ze vanwege haar omgeving en houding een verhaal en persoonlijkheid suggereert. Ook werden mensen vaak door haar realisme gefopt en gaven ze bij de balie van de oude kerk aan dat het "helemaal niet goed" met haar leek te gaan. In onderstaand filmpje probeer ik een leven van de pop te suggereren door haar op verschillende plaatsen in de stad neer te zetten.

 

 

 

Stilleven van een pop

 

 

man op wip2

 

man op wip1

 

'Man op Wip' is een werk dat interactief bedoeld is. De man zit eenzaam op zijn wip, met zijn hoofd naar de muur gekeerd. De toeschouwer kan ervoor kiezen om van een afstand te blijven kijken, of om bij de man op de wip te gaan zitten.

 

 

 

Man op Wip

 

 

rad1

 

rad 2

 

Het rad kan met de hand worden rondgedraaid. In het rad ligt een poppetje die tijdens het draaien omhoog wordt getild en op een gegeven moment weer door de constructie omlaag valt. Het is voor het poppetje een eindeloos en vrij wreed proces van vallen en weer vallen, terwijl het draaien van het rad een vrij speelse en luchtige bezigheid is.

 

 

 

Het Rad

 

 

koninginhaas

 

haas

 

Vanuit een interesse voor de portretten van adelijke figuren uit de 16e eeuw (voornamelijk de portretten van queen Elizabeth I) wilde ik ook een figuur zo afbeelden. Ik maakte van stof en hout een pop van een haas die er zo zielig mogelijk uitzag , en toen heb ik geprobeerd om die haas zo koninklijk mogelijk weer te geven.

 

 

 

Koningin Haas

 

 

genade

 

genade opbouw

 

Voor een opdracht van de Rietveld moesten wij een werk maken voor iemand anders. Ik koos de buurvrouw van mijn ouders, die jarenlang ook mijn buurvrouw is geweest. Zij was een vrouw in de tachtig die Wijn heet. Ze was zwaar gereformeerd opgevoed en was bijna nooit buiten haar dorpje geweest. Vooral door haar schijnbaar starre kijk op de wereld dacht ik dat het een interessant project zou opleveren als ik zou proberen om haar mijn kijk op de wereld te laten zien.
Door vele bezoeken en diepe gesprekken over het leven en religie leerde ik mijn oude buurvrouw goed kennen. Ik bleek een heel verkeerd beeld van haar te hebben. Op tachtigjarige leeftijd durfde zij haar gehele opvoeding in twijfel te trekken en haar godsdienst te bekritiseren. In plaats van star te zijn, bleek deze dame een verbluffend heldere kijk te hebben op haar leven en haarzelf. Ik hoefde de wereld niet aan haar te laten zien; zij liet eerder de wereld zien aan mij. Ik besloot dat ik Wijn van den Berg wilde laten zien aan de wereld. Wijn had haar levensfilosofie die parallel staat aan de kern van haar geloof, krachtig samengevat in één zin; “leven van gegeven genade”. 
Ik heb het woord “genade”, dat op verschillende manieren te verbinden valt met Wijn, in de tuin voor haar huisje geschreven. In gigantische letters van aarde op doorzichtig, maar door het zonlicht wit reflecterend zeil. Het 25 meter lange woord was groot genoeg om het vanuit een vliegtuig te kunnen zien. Het project opende niet Wijns, maar mijn ogen en mijn buurvrouw vond het prachtig.

 

 

Genade

 

 

 

I didn't want to eat bread

 

 

huiskamer ingeklapt

 

huiskamer uitgeklapt

 

Met 'Uitklapbare kamer' heb ik een poging gedaan om een techniek die in eerste instantie puur praktisch is (namelijk de in- en uitklapbaarheid van gebruiksvoorwerpen), op een totaal onpraktische en doelloze manier te gebruiken. Behalve de stoel is het huiskamertje geheel onbruikbaar: de lamp doet het niet, er kan niets meer in het kastje en het bureautje is van karton. Dit onpraktische huiskamertje kan vervolgens worden getransformeerd in een kleine tropische tuin.

 

 

Uitklapbare kamer

 

neville1

 

 

neville3

 

Neville is een voorloper van mijn realistsche pop. Het is een man gemaakt van geknoopt stof en hout. Ondanks zijn geheel niet realistische voorkomen was de reactie van mensen vergelijkbaar met de reacties op de realistische pop. Ik nam hem naar verschillende plekken, waar hij vanzelf een verhaal creëerde.

 

 

 

Neville

 

zielige man

 

Dit is één met van mijn eerste poppen. Het is een bewegelijk skeletje gemaakt van ijzerdraad, hout en stof

 

 

Zielige man